free wordpress themes Premium Wordpress Themes
Entries RSS

By Category :

Live Traffic

Jumlah Pengunjung

free counters
Mar 28

Cetusan Dekorasi Meja Makan

Menghias meja makan kadangkala dianggap satu perkara yang remeh. Tambahan pula di dalam budaya orang Melayu. Selalunya, meja makan juadah hidangan orang kita memang simple aje – lauk-pauk dihidang ditengah-tengah meja dan pinggan nasi dilanggatkan sekali dengan gelas minuman.

Kena-kena pulak pada zaman sekarang ini bila duduk makan di meja bersama keluarga semakin jarang diamalkan dek kerana kesibukan masing-masing. Makan di rumah main belasah ajer, di hadapan tv sendiri-sendiri.  Makan pun dah tak dihidangkan, main ambik sendiri ajer. Saya pun kadang-kadang macam tu jugak tetapi saya tidak mahu ia dijadikan kebiasaan. Sekali sekali tak apalah.

Yang selalu kita lihat bila ada majlis perkahwinan, meja dihias secantik mungkin untuk tatapan tetamu.  Berpokok-pokok jambangan bunga di letakkan di meja makan a.ka meja makan utama.  Malangnya, selepas kahwin, nak lapik seprah di meja pun dah malas.

Bercakap mengenai dekorasi meja makan, bukanlah bermakna kita perlu tahu secara detail tentang susunan pingan-mangkok dan sebagainya. Cukuplah sekadar kita tahu mengenai kedudukan pinggan, sudu dan gelas serta jenis pinggan dan sudu yang sesuai untuk jenis-jenis majlis.

Kena pula cara kita menghidang lauk –pauk melayu amat berbeza dengan orang putih. Senang cerita nak menghias meja makan perlulah kena dengan makanan utamanya.

Apa yang saya nak ketengahkan disini tak salah kita ambil sedikit masa menghias meja makan agar suasana makan jadi lebih ceria dan kita sekeluarga bukan sahaja menjamu selera bahkan dapat berlama-lama sedikit berbual bermesra menambah ikatan kekeluargaan.

Dan kalau ada tetamu yang datang berziarah, lagi-lagi lah sesuai masa dan ketikanya untuk anda menunjukkan skill  dekorasi anda , tak begitu?

Apapun, sesungguhnya menghias meja makan tidak memerlukan kita meggunakan duit yang banyak. Serlahkan kreativiti anda dalam menghias dan kadangkala lebih ringkas , lebih cantik..

Saya menggunakan timbunan limau kasturi sebagai ‘centrepiece’. Saya letakkan ke dalam tray dan saya selitkan dengan bunga kecil yang berwarna putih. Kemudian saya taburkan kelopak bunga ros yang berwarna merah sesuai dengan majlis pernikahan.

Teaspread untuk majlis pertunangan. Disebabkan alatan pinggan mangkuk yang terhad, saya susun kuih-muih tradisional ke dalam dulang yang dilapik dengan daun pisang. Bagi menampakkan sedikit moden saya letakkan kuntuman bunga di  atas mini cup cake.


Antara tip-tip untuk menghias meja makan adalah:

1.  Anda boleh mencantikkan meja makan dengan membuat kad nama bagi setiap tempat duduk. Serlahkan kad tersebut mengikut tema majlis tetapi mesti sepadan dengan warna hiasan di tengah meja(centerpiece).

2. Tambahkan ‘elegan’ meja makan dengan meletak beberapa hiasan yang mempunyai tinggi yang berlainan. Sebagai contoh, anda boleh meletakkan hiasan di atas tingkatan buku-buku atau majalah ataupun di atas benda-benda lain yang sesuai.

3. Gunakan pengaruh lampu untuk menyerlahkan hiasan meja. Lampu yang agak kuning dan malap ataupun cahaya lilin boleh menimbulkan suasana romantik.

4. Gunakan warna yang bersesuaian untuk lapik meja dan pinggan mangkuk. Kalau boleh elakkan dari menggunakan lapik meja yang berwarna hitam atau yang sewaktu dengannya. Ia sudah dianggap curang bila diletakkan makanan di atasnya. Pilihlah warna yang agak lembut dan jika nak selamat gunakan lapik yang berwarna putih.

5. Namun begitu  warna pinggan-mangkuk juga perlu sepadan dengan warna lapik meja. Janganlah sama warnanya , ditakukuti tak nampak apakah juadah yang di hidangkan. Warna hijau  atau merah epal ataupun kuning lemon boleh di pertimbangkan.

6. Anda boleh gunakan bahan-bahan semulajadi untuk menghias meja. Jangan terperanjat jika di hotel-hotel besar mereka menggunakan pelbagai jenis buah-buahan  dan sayur-sayuran untuk menghias meja. Hasilnya memang mengkagumkan. Gunakan daya kreativiti anda untuk menghasilkan sesuatu yang unik seperti kulit kayu manisyang diikat dengan reben, lemon yang diletakkan di dalam balang kaca yang diisi air dan sebagainya.

Subscribe To Our Feed

enjoy this posts? subscribe to our feed please..

One Response to “Cetusan Dekorasi Meja Makan”

One Comment

  1. Azian Hasan says:

    Sobri,

    Terima kasih singgah blog ni. Aha, kalau meja kecik, sikitkan le barangnya, janji cantik.
    Akak sukala blog Sobri..menarik.

Leave a Reply

Current month ye@r day *