free wordpress themes Premium Wordpress Themes
Entries RSS

By Category :

Live Traffic

Jumlah Pengunjung

free counters
Feb 16

Ikan Keli Goreng Masak Cabai Dan Gulai Masam Batang Keladi

Macam-macam  nama panggilan bagi masakan  ikan keli dan batang keladi. Ada yang panggil ikan  keli goreng berlada, ikan keli sambal, asam rebus batang keladi, asam tumis batang keladi dan bermacam-macam lagi.  Orang perak memang  selalu memanggil ikan keli goreng masak cabai dan kalau batang keladi dipanggil gulai masam batang keladi.  Jadi itulah yang saya dan keluarga faham. Kadang-kadang bila ke kedai lain pulak namanya tetapi rupanya  benda yang sama.

Ikan keli goreng masak cabai ni memang dah jadi kemestian bagi kami sekeluarga. Kalau dalam sebulan 2 atau 3 kali mesti masak ikan keli. Sekali masak kalau sekilo tu tak cukup. Kan sedap kalau meratah ikan keli kena pulak kalau ikan keli tu digoreng garing.  Saya tahu ramai orang malas nak masak ikan keli sebab sengsaranya semasa nak menggoreng ikan keli. Meletop-letop. Itu memang dah pasti . Kadang-kadang ikan keli ni ada juga yang kurang meletopnya. Tak tahulah pulak macamana nak dikenal pasti.

Biasanya selepas saya melumur ikan keli dengan  garam dan kunyit , saya lumurkan pulak dengan tepung. Semasa menggoreng tu, tutuplah kuali tu takut nanti jadi mangsa minyak panas pulak. Ikan keli ni kena goreng garing-garing barulah best. Kalau anda rajin, anda boleh tumbuk cili padi dan cili merah tetapi bagi saya yang malas dan yang selalu nak cepat ni, cili tersebut saya kisar dan kemudian saya tapis. Buang semua air cabai. Jadi bila kita tumis cabai itu nanti, barulah ianya garing dan nampak cantik. Saya tidak menggunakan belacan kerana kami sekeluarga tak tahan belacan, resdung. Lagipun jika bubuh belacan, warna cabai akan nampak gelap. Saya hanya menggunakan cuka menggantikan asam jawa untuk  menampakkan kecantikan ikan keli. Dah warna ikan keli tu gelap sedikit, janganlah gelapkan lagi dengan warna cabai yang agak lebam.

Gulai masam batang keladi ni memang sah-sah habuan saya dan suami aje. Anak-anak tak sentuh pun. Pelik kata mereka tetapi kalau masak gulai masam ikan suka pulak. Itu yang peliknya. Kalau dulu-dulu gulai masam batang keladi ni selalu dijadikan lauk untuk kenduri. Gulai masam batang keladi, ikan bilis masak taucu dan ikan kayu (tongkol) masak rendang memang sinonim dengan lauk pauk kenduri. Sekarang mana nak dapat dah. Melelh air liur ajelah.

Ikan Keli Goreng Masak Cabai

1 1/2 kilo ikan keli (digoreng garing)

2/3 labu bawang merah

3 ulas bawang putih

3 biji cili merah

segengam cili padi

sedikit cuka

minyak untuk menumis

garam dan gula secukup rasa

Cara membuatnya:

Ketuk bawang putih

Hiris halus bawang merah

Kisar kesemua cili dan tapis, buang airnya

Panaskan minyak dan masukkan bawang putih

Kemudian masukkan bawang merah dan biarkan ia layu

Masukkan cabai dan kacau sehingga ianya garing

Masukkan gula, cuka dan garam

Gulai Masam Batang Keladi

1 ikat batang keladi

2 keping asam keping

gula dan garam secukup rasa

Segengam ikan bilis (ditumbuk kasar)

2 tangkai  daun kesom (optional)

2/3 cawan air

Bahan-bahan untuk dikisar

3 cili merah dan 5 biji cili padi

Sedikit belacan

1 inci kunyit hidup

1 labu besar bawang merah

3 ulas bawang putih

Cara membuatnya:

Siatkan kulit batang keladi( ambil sekali buahnya) ,potong dan bersihkan

Rebus batang keladi dan kemudian toskan airnya

Dalam periuk masukkan bahan-bahan kisar dan tambahkan air. Masak sehingga mendidih

Masukkan batang keladi, ikan bilis, asam keping, gula dan garam

Masukkan daun kesom dan tambah air secukupnya

Apabila mendidih, tutup api dan dah pun siap