Rendang Pedas Daging Perak

Bila sebut nama rendang pedas, bukan sahaja terbayang tentang betapa sedapnya rasa rendang tersebut tetapi mula lah terkenang betapa seronoknya tiap kali kami sekeluarga buat rendang pedas semasa nak raya.

Continue Reading

Gulai Lemak Kulat Sisir dan Pucuk Paku

Macam kejadian malam tadi. Tiba-tiba Kak Yan dan suami teringin nak makan gulai lemak kaw-kaw untuk makan malam. Bila tengok dalam peti ais ayam dan ikan dah keras macam batu. Aduhai, nak masak gulai lemak apa pulak kita malam ni ye.

Continue Reading

Mee Kari Kak Yan

Yang istimewanya tentang mee kari Kak Yan ini ialah ianya menggunakan air rebusan ikan tamban. Bila dicampurkan sekali air rebusan ikan tamban ataupun ikan bilis, rasa manis ikan itu akan menjadikan rasa kuah tersebut 'fresh'. Tak muak bila makan banyak.

Continue Reading

Mango Sago

Mango Sago ini sesuai dibuat untuk tetamu yang datang ke rumah. Sesuai juga untuk menggantikan pencuci mulut. Rasanya yang manis-manis buah memang sesuai diminum sejuk-sejuk.

Continue Reading

Bubur Lambuk Versi 2020

Kak Yan hanya gunakan butter dan tak bubuh minyak langsung. Rasa lemak butter tu memang menaikkan rasa dan bau bubur lambuk ini.

Jadi lebih kurang macam ini lah bubur lambuk versi tahun 2020 Kak Yan. Tahun depan tak tau lah. Mungkin tukar resepi lain atau kekal dengan resepi ini.

Continue Reading

Terung Goreng Berlada

Lepas blender cili tu, tapis kan aje. Biar airnya keluar. Biar cili itu sahaja yang kita gunakan. Nanti bila tumis, cili itu cepat garing dan sedap.

Itu lah salah satu tips nak bagi sambal berlada itu sedap. Nak masuk cili apa pun tak kisah, janji rasa pedas itu seimbang. Jom tengok resepi, jom...

Continue Reading

Ayam Bakar Padang

Memasaknya seperti memasak ayam percik tetapi ramuannya agak berbeza. Pasti lah ayam bakar yang berasal dari negara jiran ini banyak menggunakan segala daun-daun yang mempunyai pelbagai rasa dan aroma. Hasilnya, terhasillah ayam bakar yang sangat unik rasanya. Bumbunya meresap sempurna dan rasa 'smoky' nya sangat menyerlah. Sedap dan sangat sedap.

Continue Reading