Gerang Asam

Jika dilihat dari segi rupa, gerang asam ini lebih kurang sama sahaja dengan asam pedas. Itu dari segi rupa, tetapi dari segi rasa ada perbezaannya.

Continue Reading

Otak-Otak Ikan Daun Kadok.

Kak Yan memang suka daun kadok. Kalau nampak ada jual di pasar, memang selalu beli. Rebus sampai lembut dan cicah dengan sambal belacan. Dah cukup sedap. Bila Kak Yan cuba buat otak-otak ikan dan guna…

Continue Reading

Telur Masak Masala

Telur masala ini memang sedap. Rasa rempah dia lagi kuat dan terasa berbanding kari biasa. Kami makan sampai licin. Kuah dia kami cicah pulak dengan capati.

Continue Reading

Ayam Pongteh

Jadi, hari ini Kak Yan masak ayam pongteh bersama nasi pandan. Nak bagi lagi 'real', Kak Yan masak sambal tumis, rebus telur dan goreng ikan bilis dan kacang tanah. Rasanya kombinasi lauk ini sangat sesuai. Bila masuk jer ke dalam mulut, terus tak tahu nak kata apa.

Continue Reading

Salad Tomato Ala Thai

Selamat Tahun Baru 2021! Terima kasih kepada semua yang selalu singgah di blog Kak Yan ini. Semoga tahun 2021 banyak lagi resepi-resepi menarik yang akan Kak Yan kongsi. Harapan Kak Yan juga tahun 2021 ini,…

Continue Reading

Rendang Kerang Cili Padi

Benda yang jarang masak ini kalau masak tu memang berebut. Macam rendang kerang ini, memang jarang di masak. Anak-anak lebih sukakan rendang ayam atau rendang daging . Mungkin mereka tak berapa biasa dengan kerang, agaknya.…

Continue Reading

Serunding Jawa

Dalam zaman kena duduk rumah ni, pinggan mangkuk dalam sinki tu ada aje. Dah basuh lepas tu ada balik. Begitu jugak lah dengan sampah. Rumah sebelah menyebelah, sampah deme satu plastik sahaja. Rumah kami kalau…

Continue Reading