Ayam Masak Kunyit

Semalam Kak Yan masak ayam masak kunyit. Jenuh memikir nak masak apa untuk makan tengahari. Dah tiap-tiap hari masak, lambat laun kering jugak idea nak masak apa. Mula-mula ingat nak order sahaja ayam masak kunyit…

Continue Reading

Singgang Ikan Tongkol Terengganu

Sekali -sekala makan singgang ikan dan dipadankan dengan budu dan tempoyak, memang bertambah-tambah nasiknya. Orang kata lauk macam ini sesuai untuk orang demam. Orang dulu-dulu lah cakap. Tapi sekarang ini dah berubah. Lauk singgang ini…

Continue Reading

Bubur Kacang Merah

Mungkin kita jarang makan bubur kacang merah. Selalunya kita makan bubur kacang hijau kan. Bubur kacang merah yang Kak Yan buat ini adalah salah satu manisan untuk makanan masyarakat Cina. Manisan ini tidak menggunakan santan.…

Continue Reading

Gulai Sotong

Sotong yang dimasak sebegini memang kena dengan tekak kami sekeluarga. Rasa pedas dan lemak yang seimbang persis seperti makan rendang sotong. Teknik memasak dengan menggoreng dahulu daun kunyit dan daun limau juga nampak sangat menarik. Ini semua menjadikan gulai sotong ini semerbak harun baunya. Warnanya juga amat cantik.

Continue Reading

Acar Ikan Masin

Kak Yan percaya acar ikan masin yang Kak Yan buat ini lain dari yang lain. Cara memasaknya pun lain. Itu sebabnya Kak Yan panggil acar ikan masin ini, Kak Yan punya style.

Continue Reading

Ayam Rica-Rica

Ayam rica-rica ini berasal dari Menado, Utara Sulawesi. Rica-rica bermakna cili merah . Jadi lebih kurang ayam bercili lah ini. Tetapi bila dimasukkan unsur-unsur Indonesia, ada bahan-bahan tertentu yang menjadikan ayam rica-rica ini lemak, pedas, manis, masam dan wangi.

Continue Reading

Ayam Masak Merah

Chef Wan ajar Kak Yan kalau nak masak ayam masak merah kena bubuh bahan ini dan bahan itu. Masak macam ini dan macam itu. Haaa..barulah sedap yakmat.

Continue Reading

Sup Udon

Ramai yang beritahu Kak Yan yang mereka tak tahu macamana nak masak udon sedangkan ianya dimasak macam biasa sahaja. Main campak-campak pun jadi. Udon ni makan sikit pun dah kenyang sebab ianya agak kental.

Continue Reading