Sambal Cili Padi Ikan Tamban

Kalau chef-chef ternama ada 'signature dish' mereka masing-masing, Kak Yan pun ada jugak. Sambal cili padi ikan tamban ini adalah signature dish Kak Yan. Tak ada orang lain buat. Direka dan dimasak oleh Kak Yan…

Continue Reading

Ayam Bercili Ala Hakka

Masakan Hakka selalunya adalah campuran antara masakan cina dan india. Ayam bercili ini ataupun dipanggil chilli chicken adalah makanan yang popular di Kolkata, India.

Continue Reading

Kek Buah Rebus/Boiled Fruit Cake

Sebenarnya kek buah juga ada yang jenis rebus. Maknanya sebelum ianya diadun menjadi kek, buah-buahan yang kering di rebus dahulu dengan gula merah, gula perang dan mentega. Kemudian akan di perap semalaman.

Continue Reading

Rendang Pedas Daging Perak

Bila sebut nama rendang pedas, bukan sahaja terbayang tentang betapa sedapnya rasa rendang tersebut tetapi mula lah terkenang betapa seronoknya tiap kali kami sekeluarga buat rendang pedas semasa nak raya.

Continue Reading

Gulai Lemak Kulat Sisir dan Pucuk Paku

Macam kejadian malam tadi. Tiba-tiba Kak Yan dan suami teringin nak makan gulai lemak kaw-kaw untuk makan malam. Bila tengok dalam peti ais ayam dan ikan dah keras macam batu. Aduhai, nak masak gulai lemak apa pulak kita malam ni ye.

Continue Reading

Mee Kari Kak Yan

Yang istimewanya tentang mee kari Kak Yan ini ialah ianya menggunakan air rebusan ikan tamban. Bila dicampurkan sekali air rebusan ikan tamban ataupun ikan bilis, rasa manis ikan itu akan menjadikan rasa kuah tersebut 'fresh'. Tak muak bila makan banyak.

Continue Reading

Mango Sago

Mango Sago ini sesuai dibuat untuk tetamu yang datang ke rumah. Sesuai juga untuk menggantikan pencuci mulut. Rasanya yang manis-manis buah memang sesuai diminum sejuk-sejuk.

Continue Reading